Bemutató
2018.06.19.

Komplex hajtástechnika és töltőrendszer – Komolyan készül a Volkswagen Motorsport a Pikes Peak futamra

Az I.D. R Pikes Peak, amellyel Romain Dumas 2018. június 24-én a Pikes Peak International Hill Climb rajtvonalához gördül, a Volkswagen Motorsport által valaha is kifejlesztett legkomplexebb hajtásrendszerrel készült, melynek kifejlesztése nem volt egyszerű feladat a Volkswagen mérnökeinek. Azonban legalább olyan nehéz egy komoly töltőrendszer kiépítése is, hiszen amennyiben a világ leghíresebb hegyiversenye valamely résztvevőjének biztonsági okokból meg kell szakítania a versenyét, pontosan húsz perc áll rendelkezésére feltölteni az autót és ismét felállni a rajtvonalhoz. Az idő elleni harc azonban itt nem ér véget, ugyanis Romain Dumas a 2016-ban Rhys Millen által felállított 8 perc 57,118 másodperces elektromos pályacsúcsot akarja megdönteni 24-én.
VW BUZZ ID

Különösen komplex és gazdaságos – Az I.D. R Pikes Peak hajtástechnikája

A Volkswagen első teljes egészében elektromos hajtásrendszerű versenyautója két egymással összekötött, beépített lítiumion-akkumulátorblokkot hordoz fedélzetén, amelyek jobbra a cockpit mellett, illetve mögött kaptak helyet. Energiájukat az első és a hátsó tengely egy-egy, egymástól függetlenül működő elektromos motorjának adják le, amelyek 500 kW (680 LE) együttes teljesítménnyel szolgálnak. A valós teljesítményszintet a versenypályán adódó menethelyzetek függvényében elektronika szabályozza, amely – például a szűk fordulókból kigyorsításkor, amikor az első kerekeknek a hajtás mellett kormányerőket is át kell adniuk az útfelületre – biztosítja a versenyautók ideálisan semleges menettulajdonságait. Amikor majd Romain Dumas a világ leghíresebb hegyiversenyén a gáz- vagy a fékpedálra lép, azok mozgását természetesen nem huzal, hanem digitális jel (E-Gas) továbbítja, azaz elektronikus jelátvitelű fékberendezésről (Brake-by-Wire) van szó.

Az I.D. R Pikes Peak hajtástechnikájával a Volkswagen egyből a „mélyvízbe” merészkedett. „Egész mérnökcsapatunk számára óriási kihívást jelentett, hogy semmilyen versenytapasztalat nem állt rendelkezésünkre az elektromos hajtásrendszerekről, emellett extrém rövid, mintegy hét hónapos fejlesztési időszak állt rendelkezésünkre, s csupán május végén tesztelhettünk a helyszínen” – foglalta össze Marc-Christian Bertram. Az izgalom tehát adott egészen a versenyig, amikor a pilóta Romain Dumas a Pikes Peak viadalán az elektromos járművek kategóriája jelenlegi 8:57,118 perces rekordjának megdöntésére indul.

Önálló tudomány – Az I.D. R Pikes Peak töltőrendszere

Az elektromos járművek kategóriájában jelenleg érvényes pályarekord megdöntésének június 24-i kísérlete során számos bizonytalansági tényezővel is számolnia kell a Volkswagen Motorsport gárdájának. Ezek közé tartozik például a futam esetleges megszakítása is. „A töltőstratégia kialakításakor a megismételt rajt lehetőségét is tekintetbe kellett vennünk” – hangsúlyozta Marc-Christian Bertram. „Elsősorban két fő kihívásnak kellett megfelelnünk: az akkumulátorok túlhevülésének megelőzése a töltési folyamat során, emellett biztosítani, hogy minden akkumulátorcella egyenletesen töltődjön.”

Különösen a fejlesztés középpontjában állt az akkumulátor ideális viselkedése a helyszíni töltés során, amelynek folyamata komplex stratégiát igényel. A Volkswagen Motorsport egyidejűleg két gyorstöltő rendszerrel dolgozik a Pikes Peak rajtjánál, amelyek viszonylag alacsony, összesen 90 kilowattos teljesítményszinten látják el friss energiával az I.D. R Pikes Peak akkumulátorát. „A kis töltőáram mérsékelt szinten tartja a hőfejlődést” – indokolta Marc-Christian Bertram.

Az akkumulátor töltéséhez szükséges energiát a Volkswagen Motorsport innovatív úton állítja elő. Mivel a bő 2800 méteres tengerszint feletti magasságon berendezett ideiglenes box nem rendelkezik önálló hálózati áramellátással, egy külsejében hagyományosnak tűnő generátor állítja elő a Volkswagen Motorosport által igényelt elektromos áramot. Aggregátja azonban nem a megszokott gázolajjal, hanem glicerinnel üzemel. E folyadék kémiailag cukoralkohol, amely például a biodízel üzemanyagok gyártásának melléktermékeként képződik, s csaknem teljes mértékben káros gázok, illetve maradványok nélkül ég el. A glicerin önmagában nem mérgező, sőt, a kozmetikai és az élelmiszeripar E422 jelzéssel adalékanyagként is alkalmazza. „A glicerinnel üzemeltetett generátor nem csupán az I.D. R Pikes Peak versenyautót látja el az edzések és a verseny előtt környezetkímélő módon előállított elektromos árammal, hanem a futam alatt a box minden elektromos berendezését is, a mérnökök számítógépeitől egészen a kávéfőzőig” – emelte ki Marc-Christian Bertram.

Des Henri ounim herero wubo havas en. Schrekra dol Deck in noviton. Lagefeph rhu nekoscha kakain VW udr Audi. Schrekra dol Deck in noviton. Dokum, sunim Vernas orkefan se. Deck in noviton. Llagefeph rhu nekoscha kakain, hers dok in bulassa de jussel masox am dokum, sunim Vernas orkefan sekap ton. Kisuaheli neumix dok barcmope. Rewitz gofella queju vinre.